Verplaats je eens in mijn situatie | Zin in film | Deux jours, une nuit | Jean-Pierre en Luc Dardenne

Sandra (Marion Cotillard) krijgt vrijdagmiddag te horen dat ze haar baan kwijtraakt. De Chinese concurrentie (zonnepanelen) maakt dat haar bedrijf drastisch moet snijden in de kosten.
Haar zestien collega's krijgen van de baas de keuze voorgelegd: als zij hun toegezegde bonus van 1.000 euro laten schieten, kan Sandra blijven.
Een keus die het mooiste maar ook het heftigste in haar collega's naar boven brengt. Door haar vraag krijgen we een inkijk in wat zich achter de deuren van hun huis afspeelt. Al houdt de camera consequent halt voor de drempel van de voordeur. Privé en werk zijn wel te onderscheiden maar niet te scheiden. De reacties die naar buiten komen zeggen genoeg.
Een vriendin heeft geregeld dat er op maandag een herstemming komt. Twee dagen en een nacht krijgt Sandra de tijd haar collega's te overtuigen.
"Ik heb niet tegen jou gestemd," legt één van hen uit. "Ik heb voor mijn bonus gestemd."
In haar pleidooi en haar rondgang langs haar 16 collega's klinkt een paar keer de suggestie: 'Verplaats je eens in mijn situatie'.

De camera geeft ons wel een inkijk in het huis(gezin) van Sandra. Ze blijkt een kwetsbare vrouw. Ze slikt antidepressiva en haar partner Manu (Fabrizio Rongione) moedigt haar voortdurend aan niet op te geven. Sandra vecht ook tegen zichzelf. "Ik besta niet," zegt ze, een gedachte die menig werkloze zal herkennen.
Sandra wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen hoop, afwijzing, dankbaarheid, eenzaamheid en strijdlust.
Grote woorden, maar het script is heel ingetogen en natuurlijk. Geen citaten om in te lijsten. De camera zit Sandra dicht op de huid met mooi gespeelde scènes, veelal in één take en zonder opsmuk gefilmd.
De Dardennes maakten een sociaal-geëngageerde film die tot nadenken stemt. En net als Sandra wordt je heen en weer geslingerd. Tussen sympathie en verontwaardiging, moedeloosheid en woede.
Wat mij boos maakte? Hoe kun je werknemers reduceren tot verliesposten en collega's zo tegen elkaar uit spelen?
Maar ik kijk ook in een spiegel: Hoe zou ik reageren op de keus 'bonus of collega'?
Sandra is echter meer dan slachtoffer. Kijk hoe gelukkig (haar eigen woorden) zij aan het slot het kantoor verlaat als zij na de verloren strijd het aanbod van haar baas afslaat.

"Verplaats je eens in mijn situatie" Een simpele en indringende vraag.

Reacties